Kierowcy w Polsce mogą spodziewać się wprowadzenia nowego podatku od samochodów spalinowych. Wprowadzenie tej opłaty ma na celu zniechęcenie kierowców do korzystania ze starszych pojazdów spalinowych w ramach realizacji Krajowego Planu Odbudowy. Kluczowym czynnikiem przy ustalaniu wysokości podatku ma być wiek pojazdu oraz spełniana przez niego norma emisji spalin.
Dlaczego wprowadzony zostanie nowy podatek?
Wprowadzenie nowego podatku od samochodów spalinowych w Polsce ma głębokie podłoże związane z realizacją Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Aby Polska mogła skorzystać z funduszy przeznaczonych na odbudowę w ramach KPO, musi spełnić określone wymagania. Jednym z kluczowych postanowień zawartych w Krajowym Planie Odbudowy jest zniechęcenie kierowców do korzystania ze starszych pojazdów spalinowych. Celem tego działania jest redukcja emisji szkodliwych substancji do atmosfery i poprawa jakości powietrza w Polsce. Wcześniejsze deklaracje rządu z czerwca 2022 roku sugerowały, że nie planuje się podwyższania opłat rejestracyjnych dla aut spalinowych. Zamiast tego miały być wprowadzane zachęty dla samochodów niskoemisyjnych i elektrycznych. Jednak sytuacja uległa zmianie po podpisaniu tzw. kamieni milowych w listopadzie 2022 r., które dotyczyły funduszy z KPO. W związku z tym, aby spełnić wymagania KPO i otrzymać przewidziane środki, Polska musi podjąć kroki w kierunku ograniczenia liczby starszych samochodów spalinowych na drogach.
Ile wyniesie nowy podatek od aut?
Aktualnie nie ma dokładnych informacji na temat wysokości nowego podatku od samochodów spalinowych w Polsce. Chociaż w sieci można znaleźć różne spekulacje i kalkulatory oparte na starych projektach ustaw, to warto podkreślić, że żaden z nich nie został oficjalnie przyjęty ani zatwierdzony. Jeden z takich projektów pochodzi z 2006 roku i został odrzucony przez Sejm. Opierając się na tym starym projekcie, dla samochodu zarejestrowanego między 2000 a 2005 rokiem, z silnikiem o pojemności 2 litrów spełniającym normę Euro 3, podatek miałby wynieść 4000 zł. Jednak te dane są przestarzałe i nie odzwierciedlają aktualnej sytuacji.
Normy emisji spalin – Jakie są?
Normy emisji spalin, określane jako normy „Euro”, zostały wprowadzone w celu ograniczenia emisji szkodliwych substancji przez pojazdy. Są one stopniowo zaostrzane, aby zachęcić producentów do tworzenia bardziej ekologicznych pojazdów. Oto krótka charakterystyka poszczególnych norm:
- Euro 1 (1992 r.) – Pierwsza norma wprowadzona dla nowych samochodów osobowych. Ograniczała emisję tlenków azotu (NOx), węglowodorów (HC) i cząstek stałych (PM).
- Euro 2 (1996 r.) – Zaostrzenie norm dla tlenków azotu i węglowodorów. Wprowadzenie ograniczeń dla samochodów dostawczych.
- Euro 3 (2000 r.) – Znaczne zaostrzenie limitów dla tlenków azotu oraz wprowadzenie oddzielnych limitów dla benzynowych i wysokoprężnych silników.
- Euro 4 (2005 r.) – Kolejne zaostrzenie norm, zwłaszcza dla samochodów z silnikami Diesla. Ograniczenie emisji cząstek stałych dla silników benzynowych.
- Euro 5 (2009 r.) – Wprowadzenie bardziej rygorystycznych limitów dla cząstek stałych w silnikach Diesla oraz ograniczenie emisji tlenków azotu.
- Euro 6 (2014 r.) – Najbardziej rygorystyczna norma do tej pory. Znaczne ograniczenie emisji tlenków azotu dla silników Diesla oraz wprowadzenie testów emisji w warunkach rzeczywistych jazdy.
Wpływ normy emisji spalin na wysokość przewidywanego podatku: W związku z wprowadzeniem nowego podatku od samochodów spalinowych w Polsce, spełnianie określonej normy emisji spalin może wpłynąć na wysokość opłaty. Chociaż dokładne stawki nie zostały jeszcze ustalone, można przypuszczać, że pojazdy spełniające starsze normy, takie jak Euro 1 czy Euro 2, będą obciążone wyższym podatkiem w porównaniu do tych spełniających nowsze normy, takie jak Euro 5 czy Euro 6. Celem takiego działania jest zniechęcenie kierowców do korzystania ze starszych, bardziej zanieczyszczających pojazdów.